20 de desembre del 2012

OH CLAU de David,

i ceptre de la casa d’Israel:
si obres, ningú no tancarà;
si tanques, ningú no pot obrir.
VINE, treu de la presó els condemnats
que viuen a la fosca i a les ombres de la mort.


La veu del meu estimat!... Ell ve, està sempre venint. Roman sempre a la porta.

Mireu-lo! És darrere la nostra tanca,
aguaitant per la finestra,
espiant per les gelosies.
El meu estimat parla i em diu:
(Ct 2,9s)

Jo tinc les claus de l’abisme. Tinc les claus de la mort i de l’abisme (Ap 1,19). És Déu qui em parla des del cor amb aquestes paraules. Aquest Déu que és amor, un amor insondable, perquè el cor de Déu és un abisme, i ha fet l’home a imatge seva, amb un cor abismal. I un abisme crida un altre abisme (Sl 42,8). Déu ha creat la criatura humana per fer-ne temple seu. Ell mateix és la porta per entrar en aquesta creació de Déu. I la criatura entra en aquest temple invocant el seu nom, utilitzant la seva clau, que és la seva Paraula, per cantar-li amb tot el cor:

Que el Senyor confirmi cada dia l’amor que em té.
I cada nit li adreçaré el meu cant,
faré una pregària al Déu que m’és vida.
Envia’m la llum i la veritat: que elles em guiïn,
que em duguin a la muntanya santa,
al lloc on resideixes...
(Sl 42-43)

Així ho han entès els místics, amics íntims de Déu, que ens parlen d’aquesta intimitat preciosa:

«Alma, buscarte has en Mí,
y a Mí buscarme has en ti.
Porque tú eres mi aposento,
eres mi casa y morada,
y así llamo en cualquier tiempo,
si hallo en tu pensamiento
estar la puerta cerrada».[1]

Alma, buscarte has en Mí...

Truco en qualsevol moment, si hi ha la porta tancada. Un abisme crida un altre abisme. Ell ve, està sempre venint... esperant la resposta de la seva criatura. Aquest diàleg viu, creador i desbordant de vida l’inicia Déu amb Santa Maria:
L’àngel espera la teva resposta. Senyora, també nosaltres esperem la teva resposta, aquesta paraula teva de commiseració. T’ofereixen el preu de la nostra salvació, si tu acceptes serem alliberats immediatament. Tots vam ser creats en l’eterna Paraula de Déu, però vius, estem abocats a la mort. Amb la teva breu resposta, serem reanimats per recuperar la vida. Tothom t’espera expectant i postrat als teus peus. De la teva boca penja el consol dels afligits, l’alliberament dels qui jeuen a la fosca i a les ombres de la mort. Respon ja, oh Verge, que ens urgeix. Senyora, digues la paraula que anhelen el cel, els inferns i la terra. Mira que el mateix Rei i Senyor de tots s’ha enamorat de la teva bellesa, i desitja ardentment l’assentiment de la teva paraula, per la qual s’ha proposat salvar el món. Fins ara l’has complagut amb el teu silenci. Però ara sospira per escoltar-te. Digues una paraula i rep la Paraula; pronuncia la teva i engendra la divina; pronuncia la transitòria i abraça l’eterna...[2]

La veu del meu estimat... Mireu-lo, ja arriba, ja és aquí. S’inicia l’experiència íntima, singular, de l’humà i el diví, a la casa de l’home. La criatura humana té obert el camí per viure una extraordinària experiència en el seu espai interior. Una experiència que viu de manera privilegiada Santa Maria i a la qual ens acostem pels camins de la bellesa:
La penombra em convidava al silenci. Tot d’una, com sempre que entrava en el silenci, el meu ésser interior es va eixamplar i es va obrir com un abisme en les meves entranyes. Sentia que a poc a poc les coses de fora s’havien desdibuixat, i la meva ànima es perdia inundada, arrasada en un mar de llum. Era la llum coneguda de les meves meditacions en què cada dia m’endinsava, sabent-me ser en l’Ésser, plenitud del que roman, fondària de la consciència sense límit, gota del Mar, gra de la seva Arena, nota de la seva Música. Però aquell dia va ser diferent. Vaig caure en una profunditat insospitada que no sabria definir. Vaig sentir en els rius de les meves venes una inundació. Alguna cosa nova, molt especial, estava passant dins meu.[3]

Alguna cosa nova succeeïx en el nostre espai interior quan hi ha un silenci acollidor. Quelcom de nou emergeix, neix...

Una veu! El meu estimat!
Mireu, ve trescant per les muntanyes,
saltant per les collades.
El meu estimat és semblant a una gasela,
o a un cervatell.
Mireu-lo! És darrere la nostra tanca
aguaitant per la finestra,
espiant per les gelosies.
(Ct 2,8-9)

Saltant per les muntanyes, saltant pels turons. Arriba com un enamorat, s’atura darrere la tanca, espiant per les gelosies. Tot esperant escoltar la veu de la seva estimada, espera la resposta de la criatura:

Coloma meva, en les escletxes de la roca,
en els amagatalls dels espadats,
fes-me veure la teva cara, fes-me sentir la teva veu,
perquè la teva veu és suau
i la teva cara bonica.
(Ct 2,14)

L’abisme de l’amor diví crida la generositat de l’amor humà. Recorrent les pàgines de la Sagrada Escriptura es diria que aquest és el somni de Déu: que ningú se senti sol a la vida, i que tota la casa visqui la festa del cor. I per això Déu és enmig de tu, de mi, de nosaltres. Exultant de goig, renovant el seu amor, com a preàmbul de la festa. Santa Maria li ha obert la porta de la humanitat. Ella ens ha proporcionat la clau, per continuar tenint-lo entre nosaltres. Déu és enmig teu, de mi, de nosaltres, tot exultant de goig i renovant-te amb el seu amor. Però la festa del cor necessita de la presència de tots dos: la seva, la divina, i la teva, la criatura. Per això vol veure la teva figura, escoltar la teva veu. Per això:

Cerca l’amor de la teva ànima (3,1), fins agafar-lo i portar-lo a la casa de la teva mare, a la cambra de la qui et va concebre, per celebrar la festa de la vida.

Mira que ell és a la porta i et crida:

Obre’m, germana meva, estimada meva,
coloma meva, el meu tot!;
el meu cap és ple de rosada,
els meus rulls, de la serena de la nit.
(Ct 5,2)

Un abisme crida un altre abisme... Tu, estimat de la meva ànima, germà, amic, em crides amb tendresa, amb amor. Obre el nostre cor a les teves demandes constants. Fes-nos disponibles i confiats, perquè continues trucant a la porta:

Mireu-lo! És darrere la nostra tanca
aguaitant per la finestra,
espiant per les gelosies.

La veu del meu estimat, arriba... cobert de rosada, i de nafres i de ferides, defallit. Obre el nostre cor, truca al nostre abisme perquè caminem amb tu. Que com la teva mare i la nostra mare Maria responguem amb un «sí» generós. Que sapiguem donar el nostre «sí» amb el davantal posat. Que la nostra vida celebri la teva gran misericòrdia envers els pobres i humils. I que el Magníficat sigui el retrat de la nostra ànima.



[1] Santa Teresa, Alma buscarte has en Mí, o.c., Editorial Monte Carmelo, Burgos 1994, p. 1334. Mantenim la versió original en castellà.
[2] Sant Bernat, A lloança de la Verge Mare, homilia 4,8, o.c. II, BAC 452, Madrid 1994, p. 671.
[3] Pedro M. Lamet, Las palabras calladas, 3, Editorial Norma, Barcelona 2008, p. 32.