5 de març del 2010

DIVENDRES DE LA SETMANA II DE QUARESMA

Homilia predicada pel P. Francesc Tulla

Ja s'apropen les festes de la Pasqua (col·lecta), pel què la Litúrgia que, des del començament de la Quaresma, ens invitava sobre tot a la conversió, ja comença a col·locar davant la nostra mirada la imatge del Crucificat. Abans d'ahir Jesús feia menció del calze que havia de beure, mentre que avui, el relat de la venda de Josep per obra dels seus germans (primera lectura), i la paràbola dels vinyaters homicides (l'evangeli), són altres tants vaticinis de la Passió de Jesús. I així l'antífona de la comunió ja ens fa veure —des d'ara— quin és el sentit d'aquest misteri, en dir: que "Déu ha estat el primer d'estimar-nos tant, que ha enviat el seu [propi] Fill com a víctima propiciatòria pels nostres pecats" (cant de comunió).

La primera lectura ha estat treta del llibre del Gènesi [37, 3-4. 12-13a. 17b-28], on se'ns ha posat l'accent en els versets 19-20, en dir: "Mireu, ve el somniador; matem-lo". I és que en Josep, en qui ha calat fondament el rancor dels seus germans, és humiliat en un principi per aquests, quan el venen; però, més tard, quan esdevé un personatge a Egipte, vol dir que és elevat per Déu a la glòria. De la mateixa manera, i essent aquí Josep la figura de Jesús, amb això el profeta augura que el propi Jesús serà refusat pels homes, però després serà glorificat per Déu.

El salm responsorial triat era el 104 [16-17, 18-19. 20-21 (R.: 5a)], que narra "una història d'amor", en què s' ens ha fet repassar tot el que ha fet Déu, que és recordar que tot ho ha fet per amor. Amb una iniciativa d'un amor gratuït que va escollir Abraham, i tota la seva descendència, en què, avui, el salm ens ha fet cantar els versets 18-21 relatius a les gestes que féu Déu per obra del patriarca Josep, que així lliguen amb la lectura escoltada.

I l'evangeli era de sant Mateu [21, 33-43. 45-46], on ens han fet notar que "aquest és l'hereu, mateu-lo", del verset 38. I és que la paràbola dels vinyaters engloba un velat auguri de la Passió. Perquè, després d'haver enviat Déu els profetes al poble d'Israel, els envia el seu propi Fill; però, aquest no serà millor rebut que els profetes. Per aquest motiu el Regne de Déu —prefigurat en la vinya— serà confiat a una nació que en produirà el seu fruit: i és per tant l'anunci de la vocació d'un nou poble de Déu, integrat per tots aquells que creuen en Jesucrist. Amén.