Sant Justí, màrtir
Homilia predicada pel P. Francesc Tulla
Sant Justí és un laic, la qual doctrina frueix de bona autoritat dins de l'Església, perquè no va arribar a la fe, sinó després d'un llarg recorregut intel·lectual; i que és, sobretot, per la seva obertura i la transparència de la seva ànima. Són totes elles altres tantes raons que ens en fan un ésser admirablement proper a nosaltres. Nasqué a Neàpolis (avui Nablus, a Samaria, a la Cisjordània), d'una família pagana, a començament del segle II. Atret des de jove per la filosofia, va recórrer les diverses escoles del pensament grec abans de trobar Crist. Després fixà la seva residència a Efes, i més tard a Roma, on fundà una escola. Fou en aquest moment, vers l'any 150, quan va escriure el seu Diàleg amb Trifó i les seves dues Apologies, la primera d'elles adreçada a l'emperador Antoní. En els dits escrits s'hi troba la més antiga descripció de la celebració del baptisme i de la missa dominical. Era un home recte i fraternal, el qual fou denunciat com a cristià per un filòsof rival. El relat de la seva compareixença davant del jutge, junt amb altres sis cristians —d'ells, cinc homes i una dona—, constitueixen una de les més belles pàgines dels Actes dels Màrtirs. Justí respongué al jutge, que parlava de manera irònica dient-li si pensava que realment aniria al cel, sinó que li diu: «No és que m'ho imagini, és que ho sé, n'estic del tot cert». Els set acusats foren condemnats a ser decapitats, cosa que s'esqueié vers l'any 165, en temps de Marc Aureli, l'emperador també filòsof.
Les lectures són del temps pasqual. La primera era dels Fets dels Apòstols [17, 15. 22-18, 1], quan l'apòstol Pau centre el seu discurs en què «us vinc a anunciar aquest Déu desconegut que vosaltres ja venereu sense coneix-se'l» (verset 23). Era a Atenes, a l'ocasió d'un sermó ben preparat, quan Pau parla a l'Areòpag: i tracta sobre el coneixement del vertader Déu; però, així que al final toca el tema del judici i la resurrecció de Crist, els oients, imbuïts per la mentalitat ambiental inaccessible a semblants doctrines, s'aparten d'ell amb burles. Amb tot, no tot es perd, ja que hi ha uns convertits, i la llavor cristiana queda ben assentada.
El salm responsorial escollit era el 148 [1-2. 11-12. 13. 14], que ve a ser com una missa sobre el món, ja que s'ofereix a Déu la lloança que puja de la creació i de l'evolució.
I l'evangeli era de sant Joan [16, 12-15], on se'ns recalca que «l'Esperit de la veritat [ens] guiarà cap el coneixement de la veritat sencera» (verset 13). I és que Jesús posa de relleu una de les funcions de l'Esperit Sant: la de guiar els deixebles fins «a la veritat sencera», completant així l'ensenyament donat per Crist i fent-nos posar a plena llum que la fe en Crist comporta la confessió de la seva divinitat, però que aquesta fe, a més, és necessàriament trinitària. Amén.