26 de juny de 2011

LA VEU DELS PARES

TEXTOS PER AL TEMPS DE DURANT L'ANY
Solemnitat del Cos i la Sang de Crist

Comentari a l'evangeli segons sant Lluc, de sant Ciril d'Alexandria, bisbe
Déu Pare dóna la vida a totes les coses per mitjà del Fill en l'Esperit Sant. ¿Com podia tenir novament accés a la incorruptibilitat l'home, que era a la terra i estava sotmès a la mort? Calia que la carn condemnada a mort esdevingués participant de la potència vivificadora que hi ha en Déu. I la potència vivificadora de Déu Pare és la seva Paraula, és el Fill únic. Per això ens l'ha enviat com a Salvador i Redemptor. Va néixer d'una dona segons la carn i d'ella va prendre un cos, per tal d'estar empeltat en nosaltres mitjançant una unió indissoluble i de fer-nos inaccessibles a la mort. Es va revestir de la nostra carn per obrir, a la nostra carn caiguda en la corrupció, una ruta vers la incorruptibilitat en ressuscitar-la d'entre els morts.

No refusis de creure això que dic. Al contrari, accepta amb confiança les meves paraules i acull uns exemples humils com a demostració del que et dic: Si tires un bocí de pa dins el vi, dins de l'oli o dins de qualsevol altre líquid, el trobaràs impregnat de les seves qualitats; si poses un ferro en contacte amb el foc, ben aviat quedarà ple de la seva energia i, encara que per la seva naturalesa no sigui res més que ferro, quedarà ple de la virtut del foc. Així, doncs, el qui és la Paraula vivificant de Déu, en unir-se a la carn que es va fer seva d'una manera que només ell coneix, l'ha feta portadora de vida. Ell ha dit, efectivament: «Us ho dic amb tota veritat, el qui creu en mi té vida eterna. Jo sóc el pa de vida». I, encara: «Jo sóc el pa viu, baixat del cel. Qui menja aquest pa, viurà per sempre. El pa que jo donaré és la meva carn. Us ho dic amb tota veritat: Si no mengeu la carn del Fill de l'home i no beveu la seva sang, no podeu tenir vida en vosaltres». Per tant, en menjar la carn del Crist, que és el Salvador de tots, i en beure la seva sang, tenim la vida en nosaltres, esdevenim una sola cosa amb ell, nosaltres estem en ell i el tenim, a ell, en nosaltres.

Sacramentum caritatis, del papa Benet XVI (9-10)
La missió per a la qual Jesús ha vingut entre nosaltres arriba al seu compliment en el misteri pasqual. Des de dalt de la creu, on ho atreu tot cap a ell, abans de «lliurar l'esperit» diu: «Tot s'ha complert». En el misteri de la seva obediència fins a la mort, i una mort de creu, s'ha complert l'Aliança nova i eterna. La llibertat de Déu i la llibertat de l'home s'han trobat definitivament en la seva carn crucificada, en un pacte indissoluble i vàlid per sempre. També el pecat de l'home ha estat expiat, una vegada per totes, pel Fill de Déu. Com ja he tingut oportunitat de dir: «En la seva mort en la creu es realitza aquest posar-se Déu contra si mateix, en lliurar-se per donar nova vida a l'home i salvar-lo: això és amor en la seva forma més radical». En el misteri pasqual s'ha realitzat veritablement el nostre alliberament del mal i de la mort. En la institució de l'Eucaristia, Jesús mateix va parlar de l'«Aliança nova i eterna», segellada amb la seva sang vessada. Aquesta meta última de la seva missió era ja força evident al començament de la seva vida pública. En efecte, quan a la vora del Jordà Joan Baptista veu venir Jesús, exclama: «Mireu l'Anyell de Déu, el qui treu el pecat del món». És significatiu que la mateixa expressió es repeteixi cada vegada que celebrem la santa Missa, amb la invitació del prevere a apropar-nos a combregar: «Mireu l'Anyell de Déu, mireu el qui lleva el pecat del món. Feliços els convidats a la seva taula.» Jesús és el veritable anyell pasqual que s'ha ofert espontàniament ell mateix en sacrifici per nosaltres, realitzant així l'aliança nova i eterna. L'Eucaristia conté per ella mateixa aquesta novetat radical, que se'ns proposa de nou a cada celebració.

D'aquesta manera arribem a la reflexió sobre la institució de l'Eucaristia en el sant sopar. Es va esdevenir en el context d'un sopar ritual amb què es commemorava l'esdeveniment fonamental del poble d'Israel: l'alliberament de l'esclavatge d'Egipte.