29 de maig del 2010

DISSABTE DE LA SETMANA VIII DURANT L'ANY (II)

Homilia predicada pel P. Francesc Tulla

La nostra Eucaristia transcorre dins d'una atmosfera de serenitat i confiança (introducció, comunió), ja que estem convençuts de què el Senyor està en nosaltres (comunió-bis). Però semblant certesa no ens dispensa de l'oració, perquè quan hem demanat a Déu, en la col.lecta, que guiï "el curs del món pels camins de la pau segons els seus designis; i concedeixi a la vostra Església de poder-vos servir amb llibertat i serenor", reconeixem fins a quin punt la nostra vida depèn de la felicitat i amargueses de tota la familia humana (col.lecta). Tanmateix pel que fa a l'oració "sobre les ofrenes", fem ressaltar el misteri de la llibertat de l'home i de la seva dependencia absoluta davant de Déu. Celebrem però avui la missa d'aquest dissabte en honor de la Mare de Déu, com a "intercessora" per les nostres misèries.
La primera lectura era de la carta de sant Judes [17, 20-25], en què ha insistit amb que "Déu pot guardar-vos de caure i pot presentar-vos irreprensibles a la presencia de la seva glòria" (verset 24); i és que la carta de Judes és una curta nota que posa en guardia contra les heretgies. La seva conclusió, recollida aquí, es dirigeix a la Trinitat –la pràctica n'era corrent- i ens recorda dues exigències: la de la fidelitat a l'ensenyament apostòlic (17) i la dels deures de caritat envers aquells que es desvien.

El salm responsorial escollit ha estat el 62 [2. 3-4. 5-6 (R.: 2b)], que ens ha parlat de l'experiència del desert; i és que els jueus posaven aquest salm en boca de David, quan havia hagut de fugir al desert de Judà, perseguit per Saül; i que ho havia perdut tot; tot, menys l'amor de Déu. "La conduiré al desert i li parlaré amorosament" (Os 2, 16).

I l'evangeli era de sant Marc [11, 27-33], on els caps religiosos qüestionen la autoritat de Jesús. I aquest, molt encertadament, es nega a respondre, puix que els seus interlocutors s'entesten a preguntar, discutir, interpretar i matizar. I res d'això no condueix fins a la persona, molt menys fins a Jesús. Mentre que, en el retrobament, l'acollida i la comunió és on es pot descubrir qui és Jesús i quin és el secret de la seva autoritat. Amén.