30 de gener del 2011

LA VEU DELS PARES

TEXTOS PER AL TEMPS DURANT L'ANY
Diumenge 4t durant l'any

Dels sermons de sant Lleó el Gran, papa (Sermó 95, sobre les Benaurances)

Jesucrist nostre Senyor, estimats germans, recorria Galilea predicant l'evangeli del Regne i guarint malalties. Ara se separa de les multituds que l'envolten i es retira en una muntanya que hi ha allí tocant. S'hi emporta els apòstols. Des d'aquella seu sagrada els comunicarà instruccions excelses. Pel lloc des d'on els parla i per la manera com ho fa, els donarà a entendre que ell mateix des d'un lloc semblant s'havia adreçat a Moisès. Allí decretava una justícia terrible; aquí, en canvi, impartirà una clemència sublim. Qui havia parlat a Moisès parlava als apòstols. En el cor dels deixebles el Verb escrivia, «com amb una ploma àgil d'escrivà», els decrets del Nou Testament. No calia que es congriés entorn d'ell aquella negra espessor de núvols ni calia allunyar el poble estamordint-lo amb llampecs i trons terrífics. Aquest cop parlava amb serenor i transparència i es dirigia a tots els qui se li havien acostat. La suavitat de la gràcia anava llimant les asprors de la llei, i un afecte filial substituïa l'acatament temorós dels servents.

Sant Gregori de Nissa (Homilia 6 sobre les Benaurances)

La salut corporal és un bé per a l'home; però el que interessa no és saber què és la salut, sinó estar sa. En efecte, si algú explica els beneficis de la salut, però desprès pren un aliment que produeix en el seu cos humors malignes i malalties, ¿de què li haurà servit aquella explicació si es veu afligit per la malaltia? En aquest mateix sentit hem d'entendre les paraules que comentem, és a dir, que el Senyor anomena benaurats no els qui coneixen alguna cosa de Déu, sinó els qui el posseeixen en si mateixos. Feliços –doncs-, els nets de cor, perquè veuran Déu.

I no crec que aquesta manera de veure Déu, la de aquell qui té el cor net, sigui una visió externa, per dir-ho així, sinó que més aviat m'inclino a creure que allò que ens suggereix la magnificència d'aquesta afirmació és el mateix que, d'una manera més clara, va dir en una altre ocasió: el regne de Déu és dins vostre; per tal d'ensenyar-nos que aquell qui té el cor net de tot afecte desordenat a les criatures, en la seva mateixa bellesa interna, la imatge de la naturalesa divina.