23 de desembre del 2012

OH EMMANUEL,

Rei i legislador nostre,
esperança i salvació de les nacions.
VINE a salvar-nos,
Senyor Déu nostre.


Oh Emmanuel, esperança dels pobles, desitjat de cada cor, vine, instrueix-me en aquesta saviesa que va brillar en la teva mare! Ella, la primera deixebla que va comprendre la veritable saviesa celestial. El seu «sí» va canviar la història del món.

Aquesta història és un projecte d’amor de Déu envers la seva criatura. Elegits per l’Amor, per ser consagrats totalment a l’amor, destinats a ser un himne a la gloriosa generositat de Déu (cf. Ef 1,1s), una melodia d’amor a l’Amor. Aquest projecte d’amor, aquesta melodia assoleix uns nivells de perfecció insuperables quan es consumen la mútua penetració de l’Amor i l’amor de la seva criatura. Emmanuel, et fas Emmanuel. Ja res ni ningú no podrà apagar aquest foc abrandat en el cor de la humanitat. Un Déu que parla com foc que consumeix:

Posa’m com un segell sobre el teu cor;
com un segell sobre el teu braç,
perquè l’amor és fort com la mort,
la passió, inexorable com l’abisme:
les seves flames són flames abrandades,
una flama divina.
Els mars profunds no podran apagar l’amor,
ni ofegar-lo les fonts dels oceans...
(Ct 8,6)

Emmanuel... L’amor està consumat. Romanguem en el seu cor com un segell, un segell en el seu braç. El Verb. Aquest foc de Déu, aquesta flamarada del Senyor Déu, es troba com un segell indestructible en el cor de la seva criatura. Roman en el teu cor...
S’ha consumat aquest projecte diví, aquesta història d’amor, que els profetes ens relaten amb colors molt vius:

Jo la seduiré, la portaré al desert i li parlaré al cor.
Allà em correspondrà com quan era jove,
quan pujà del país d’Egipte.
Et prendré com a esposa per sempre,
et prendre com a esposa,
i pagaré per tu bondat i justícia,
amor i misericòrdia,
et prendré com a esposa pagant un preu de fidelitat,
Així coneixeràs qui és el Senyor...
(Os 2,16s)

Déu necessita tan sols, per part nostra, que li oferim un racó de silenci en el cor, una petita porció de desert perquè ell pugui penetrar-hi amb força, i nosaltres, alhora, experimentar la necessitat que en tenim per caminar, en l’experiència de la seva presència. Tan sols un reduït espai de silenci...

Qui és aquesta que puja del desert
recolzada en el seu estimat?
(Ct 8,5)

Necessitem caminar recolzats en l’Amat. Interioritzar aquesta aliança profunda, íntima, amorosa, que ens faci exclamar: el meu estimat és tot meu, i jo sóc tota seva (Ct 2,16). És un amor que s’anirà consumant dia a dia en el diàleg amorós de la meva vida en ell i d’ell en mi, és un amor que ens demana viure dia a dia la seducció divina.

M’has robat el cor, germana meva, esposa,
amb una sola mirada m’has robat el cor,
amb una sola perla dels teus collarets.
Que en són de delicioses, les teves carícies,
germana meva, esposa!
Les teves carícies són més dolces que el vi.
L’olor dels teus perfums,
més agradables que tots els bàlsams.
Els teus llavis, esposa, destil·len nèctar,
tens mel i llet sota la llengua...
(Ct 4,9-10)

Necessitem escoltar aquestes paraules d’amor. Meditar-les en el silenci del cor. Escoltar el desig de l’Amat, jo, que sóc per a ell objecte del seu desig (7,11). Potser dubtem en el cor d’aquest amor d’Emmanuel, d’aquest Déu amb nosaltres. I per això les nostres paraules i els nostres gestos es manifesten sovint amb un cert aire de dubte:

Tant de bo fossis germà meu!,
alletat als pits de la meva mare!
Si et trobava pel carrer, et besaria,
i ningú no m’ho podria retreure.
Et portaria, i et faria entrar
a casa de la meva mare.
Tu m’instruiries en l’amor
i jo et faria beure vi amb aromes,
most de les meves magranes...
(Ct 8,1-2)


Ell és el nostre germà, ell és EMMANUEL, és DÉU AMB NOSALTRES. Ens ho repeteix amb paraules i maneres molt diverses:

Jo mateix en persona buscaré les meves ovelles, en faré el recompte... acamparan segures al desert... i sabran que jo, el Senyor, sóc el seu Déu. (Ez 34)

No tinguis por, Maria, Déu t’ha concedit la seva gràcia. Tindràs un fill, i li posaràs el nom de Jesús... El seu regnat no tindrà fi. (Lc 1,26 s)

Jo sóc amb vosaltres dia rere dia fins a la fi del món. (Mt 28,20)

Maria serà la primera criatura que viu aquest amor profund, íntim. La Mare de Déu. La mare que fa l’experiència singular de l’Amor viscut en el cor. La mare en comunió estreta amb aquest fill, que parla amb ell, que somia amb ell, que fa l’experiència única del creixement de l’amor en el seu cor de criatura.

Amb la caiguda de les primeres fulles, vaig començar a combregar amb el fill que portava a dins. Totes les mares imaginen i fan càbales sobre com serà el seu fill. Somien despertes i van dibuixant el seu possible perfil, els seus gustos, el seu caminar. Parlen en la intimitat amb ell. En mi hi havia una estranya barreja. L’agombolava en el meu interior, sí, li parlava com a un nen, i alhora la meva ànima s’anorreava, es perdia, s’agenollava davant seu, esglaiada per allò que ja intuïa de l’amor i l’energia inexplicable que estava brollant dins meu. Quan tancava els ulls i intentava escoltar les sensacions que em transmetia el fill que portava en les meves entranyes, només sentia una pau sense nom i, això sí, una força interior que naixia de la feblesa, d’una cosa tan fràgil i petita com jo.[1]

Nosaltres també hem de viure aquesta comunió amb qui ha fet de nosaltres un temple, somiar amb ell, tenir cura del cor on creix aquest Amor fins a manifestar-se en amor.
No tinguis por pel risc de dilatar el teu cor i trobar respostes sempre noves que et descol·loquen, perquè es tracta de la presència de l’Amor. Viu el moment present omplint-lo d’amor com Maria. Omple tots els moments del sentit de l’essencial. La vida està feta de molts i breus minuts d’esperança i en aquest camí, els petits passos són temps de Déu. Ell pot complir els teus somnis.

Endinsa’t dia rere dia en aquest hort, jardí tancat, font segellada, pou d’aigües vives, on l’Amat ha entrat per assaborir els fruits saborosos, per collir la seva mirra i el seu bàlsam, i menjar la seva bresca i la seva mel. Entreu-hi, endinseu-vos-hi: mengeu i beveu, embriagueu-vos amb l’Amat. (Ct 4,12s)



[1] P. Miguel Lamet, Las palabras calladas, Diario de María de Nazaret, Editorial Edigrabel, Barcelona 2008, p. 65.