21 de desembre del 2012

OH ORIENT,

esplendor de la llum eterna,
i Sol de justícia.
VINE, il·lumina els qui viuen
a la fosca, al país tenebrós.


Escolta les paraules del Mestre, Sol naixent, acull-les, no endureixis el cor, que en la seva bondat ens mostra el camí de la vida (cf. RB, Pròleg 1). El camí de la vida és el camí de l’amor. I són molts els qui moren sense amor! Escolta les paraules del Mestre!
I el Mestre ens diu: Jo, el Senyor, t’he cridat amb benvolença, t’he pres per la mà, t’he format, perquè siguis llum de les nacions (Is 42,6).
D’aquesta manera, tota la vida és un camí, un camí dialogat, un permanent diàleg d’amor entre Déu i la seva criatura, que ens reflecteix de manera molt viva el llibre del Càntic dels càntics:
Que n’ets de bella, estimada meva,
que n’ets de bella!
Els teus ulls són coloms
darrere el teu vel...
Ets tota bella, amiga meva,
no tens cap defecte.
Vine amb mi, esposa!
(Ct 4,1)
I l’estimada, seduïda per aquest amor del seu Creador, respon:

Oh, vine, estimat meu, sortim al camp,
fem nit en llogarrets!
De bon matí anirem a les vinyes...
Allí t’ompliré de carícies.
(Ct 7,12)

Es diria que ell està extasiat per la bellesa de la seva criatura, quan la contempla com l’obra del seu amor. «I Déu veié que era bo, bell». La paraula hebrea utilitzada en la narració de la creació, en el Gènesi, expressa ambdós matisos: la bondat i la bellesa de la creació als ulls del Creador. Bell és el que nodreix el desig que aixeca ponts cap l’Etern, buscant així un diàleg amorós la iniciativa del qual és portat sempre per Déu, i que ens guiarà vers una profunda intimitat amb la divinitat:

Qui és aquesta que guaita com l’aurora,
bella com la lluna, resplendent com el sol
impressionant com un exercit amb les banderes alçades?
(Ct 6,10)

Per exclamar ella:

No us fixeu en la meva morenor:
és el sol que m’ha embrunit.
(Ct 1,6)

Ella, l’esposa, que canta amb admiració el nom de l’espòs, que admira la seva figura, que guarda la seva paraula, se sent il·luminada pel Sol de justícia. Aquest Sol crema i il·lumina. Aquesta negror nostra, sempre suposa una part d’incredulitat, de desobediència que treu atractiu a les nostres obres i escalfor en el cor, que omple el nostre espai interior de foscor i de nit. Però arriba sempre una nova albada amb el Sol de justícia i la resplendor de la llum eterna, que ens convida a aixecar-nos i obrir els nostres ulls a la llum deïfica que ens xiuxiueja paraules d’amor: qui és aquesta que guaita com l’aurora, bonica, refulgent... I retorna el diàleg amorós. En aquest diàleg d’amor ell descriu la seva estimada:

Que n’ets de bella, estimada meva,
que n’ets de bella!
Els teus ulls són coloms,
darrere el teu vel...
Com un fil escarlata són els teus llavis,
la teva boca és un encís,
dues meitats de magrana són les teves galtes,
darrere el teu vel.
Ets tota bella, amiga meva,
no tens cap defecte!
M’has robat el cor, germana meva, esposa
amb una sola mirada m’has robat el cor,
amb una sola perla dels teus collarets.
(Ct 4)

És la bellesa de la criatura que sedueix Déu, fins al punt que el porta a revestir-se de la fragilitat de la nostra naturalesa, per enaltir encara més la dignitat, la grandesa, la bellesa de la seva obra. I ella, malalta d’amor, desitjant que la besi amb els besos de la seva boca, mira l’espòs i ens dibuixa el retrat que en guarda al fons del seu cor:

El meu estimat és blanc i rogenc,
es distingeix entre deu mil.
El seu cap és or finíssim,
els seus ulls són coloms
al costat dels rierols.
Els seus llavis són lliris, que regalimen mirra.
Els seus braços són cilindres d’or,
les seves cames són columnes d’alabastre,
majestuós com el cedre.
La seva boca és dolça.
Tot ell és una delícia...
(Ct 5,10s)

Així transcorre aquest singular diàleg amorós entre Déu i la seva criatura, contemplació de la bondat i de la bellesa de la creació, tensió apassionada del desig, fins arribar a l’èxtasi de l’abraçada:

Té l’esquerra sota el meu cap,
i amb la dreta m’abraça.
(Ct 2,6; 8,3)

En ell tot és llum, claredat que roman, Sol que no té posta... D’aquí el desig mutu:

Us conjuro, filles de Jerusalem,
per les gaseles i les cérvoles del camp,
no desvetlleu l’amor, no el desperteu
fins que ell mateix ho vulgui.
(Ct 2,7; 3,5; 8,4)

Els dos amants estan pendents l’un de l’altre. Fins i tot en el somni ella està pendent d’ell: Jo dormia, però el meu cor vetllava (5,2). I ell, sembla que tan sols viu per a la seva criatura: Jo sóc del meu estimat, i cap a mi ve la seva passió (7,11).
Però l’amor desperta, i acaba el diàleg amorós de manera sorprenent:

Fuig, estimat meu,
semblant a la gasela, al cervatell,
per les muntanyes del bàlsam!
(Ct 8,14)

Passa que l’amor veritable no té un final, no hi ha en ell un capítol últim. El misteri d’amor, de la relació amorosa és un misteri que envolta les persones que s’estimen, en una història que recomença cada dia, com el sol amb la seva albada. L’estimat ha de fugir com la gasela o el cervatell, per poder tornar, saltant per muntanyes i collades (Ct 2,8-9). L’amor dura i creix quan recomença amb la llum del nou dia. Cada dia, per als enamorats, és una invitació a viure la seducció de l’amor, i aquesta fidelitat, en la seducció amorosa, ens obre a la resplendor de la llum eterna. Cada dia s’ha d’iniciar un diàleg d’amor i de llum:

Porta’m darrere tu: Correm!...
Aixeca’t, amor meu,
bonica meva, i vine...

Cada dia cal encendre aquest llum, aquesta alegria, aquesta pau al cor, cada dia s’ha d’exercitar el cor en allò que li és propi: estimar, obrir-se a un nou diàleg d’amor, cada dia hem de mirar aquest punt de referència insubstituïble que és Santa Maria, que va viure en permanent fidelitat en aquesta apassionant aventura de l’amor de Déu amb la seva criatura, i de la resposta fidel d’aquesta al seu Creador, l’Amat. Cada dia vivint agraïda el regal de Déu, i oferint el seu al seu Creador. Estimulats per l’exemple del seu amor, cada dia serà bo i necessari avivar el nostre desig de l’amat:

Oh Sol naixent, que abans d’irrompre amb la teva llum, t’has tancat en el si de Maria, com en una arca sagrada i l’has il·luminada amb la resplendor de la teva llum eterna.
Oh Sol naixent, provocat pel «sí» de la mare, donant així el respir al món que l’esperava. Avui manté viva la seva esperança.
Oh Sol naixent, que vas embolcallar amb la teva vida i amb la teva llum la mare, deixant-te cobrir i embolcallar ensems per ella.
Oh Sol naixent, que refulgires amb llum pròpia el matí de la Resurrecció i ens vas fer fills i germans... VINE A IL·LUMINAR-NOS!